A múlt héten volt egy írásunk arról, hogy az induló csapatoknak (és nem csak nekik) bizony talán jobban, átgondoltabban lehetne használni a Youtube felületét. Sokak szerint véletlenek persze nincsenek, mindenesetre pont a mostani hétvégén bukkantam egy általam nem ismert zenekar első videójára, majd rögtön utána a bemutatkozó filmecskéjükre. És ez utóbbi miatt gondoltam, hogy talán még egy írást megér ez a téma, annál is inkább, mert ez a videó egyszerre válasz egy csomó, már korábban körbejárt kérdésre.
No igen.Nem gondolom ám, hogy most itt következőkkel bármi igazán újat mondanék. Legalábbis a legtöbben amolyan 'tudjuk-tudjuk' módon bólogatnak, amikor ezekről a dolgokról beszélek. De megcsinálni mégis csak kevesen hajlandóak.
Ahogy írtuk, azt nagyjából mindenki láthatja, hogy szinte számolatlanul ontják a különböző iskolák a tehetséges, fiatal zenészeket. (Ezekről, mármint az iskolákról fogunk is írni, hamarosan.) Ez persze azt is jelenti, hogy folyamatosan sokkal több zenekar, előadó próbál megjelenni a porondon, mint ahány ott valójában elfér. Vagyis ahhoz, hogy valaki helyet kapjon, muszáj igénybe vennie minden segítséget, trükköt és fogást.
Van már talán egy éve is annak, hogy Benedetti Péterrel, a GMK koncertszervezőjével beszélgettünk arról, honnan is szerez ő tudomást az új zenekarokról. Lehetséges, hogy erre most a nem a zenei világban dolgozó olvasó felkapja a fejét, mondván, ez milyen kérdés már, egy tapasztalt koncertszervező biztos mindenről tud ami történik, a piac minden szereplőjét ismeri, hiszen ez a dolga.
Aha.
Péter valami olyasmit mondott, hogy ez tisztán elméletileg is lehetetlen. Természetesen próbálnak minél jobban tájékozódni, de azért messze nem látnak el mindenhová. Fontosak a baráti, kollegiális ajánlások, figyelik a szaksajtót és persze a Facebook és a Youtube felületén az általuk követett oldalakon felbukkanó művészeket. És ott vannak még a szakmai megmérettetések, mondjuk a Cseh Tamás Program. És persze néhány általuk is látogatott koncerthelyszín, meg nyaranta a látogatott fesztiválok kis színpadainak fellépőit is látják. De ez így összességében is csak egy része a piacnak. A kérdés ráadásul messze nem csak az, hogy valahogy a látókörbe kerüljön egy új csapat. Van néhány más szempont is. Egy szervezőnek értelemszerűen fontos az, hogy az adott zenekart mennyien követik, mennyien tudnak róluk. Aztán egy koncertszervező szereti tudni, mennyire komoly, megbízható egy általa még nem ismert zenekar. Megjelennek-e időben, koncertképes állapotban lesznek-e, egyáltalán együtt lesznek-e még mondjuk egy hónapokkal előre lefixált időpontban? Egyszóval, az információ elérhetősége ebben a szakmában is fontos tényező.
Ez a régi beszélgetés jutott eszembe az említett videó láttán.
Nézzük az induló zenekarok dolgát üzleti oldalról. Azt gondolom, mondhatjuk, hogy egy zenekar tulajdonképpen egy termék, méghozzá az első időben egy olyan termék, amit nem tudunk kipróbálni (mert még nem hallhattuk, láthattuk). Ha belegondolunk, hasonló a szituáció, mint egy webáruház esetén. Ahhoz, hogy én, mint potenciális vásárló (most mindegy, hogy mint szervező, vagy közönség) akarjam a terméket, minél többet szeretnék megtudni róla.
És ez a termékismertető lehet a jól megcsinált bemutatkozó (promó) filmecske. A - persze szintén igényesen elkészített - zenés videók nagyon jól bemutatják az adott csapat által játszott zenét magát. De ennél többre is szükség lehet, egy ilyen bemutatkozó videó rengeteg pluszt tud adni ahhoz, hogy kicsit többet megtudjunk a csapatról. Mi az indíttatásuk, miért és mióta zenélnek, milyen a viszony a csapaton belül. Esetleg azt is, mit gondolnak a zenéről, és különösen a saját zenéjükről. És persze kiderülhet, van-e humoruk, vagy épp mennyire azonosak az elképzeléseik. Vagyis egy kicsit megismerhetjük őket. Ez pedig, továbbra is állítom, hihetetlen fontos dolog. Egyszer - még a régi blogon - már körbejártuk a témát, miszerint nekem becsípődésem, hogy a közönséget, a potenciális rajongókat azzal lehet megfogni, ha kicsit belátnak a kulisszák mögé. Nem csak a kisuvickolt és jólfésült produkciót látják, hanem azt is, mi van hátul, a backstage-ben. Ilyen a világ, elég megnézni, milyen jellegű műsorokat néznek a népek a kereskedelmi tévékben. Az sem lehet véletlen, hogy a Youtube teli van amolyan 'Behind The Scenes' filmekkel, amik épp a forgatásokat, azok vicces-érdekes momentumait mutatják be.
Akkoriban még a klubkoncert.com-on belül sem értett ezzel mindenki egyet, sokak szerint egy művésznek fontos a maximalizmus, hogy igenis az általa kialakított képet mutassa a közönségének. De ha innen nézzük, akkor is egy ilyen videó a jó megoldás, hiszen láttatja, mi van a háttérben, de persze csak azt, amire a zenekar rábólintott. (Vagyis oké, nem kell megmutatni a falat fejjel támasztó, rettentően másnapos gitárost, de hogy hogyan írják a dalokat, vagy épp hogyan ötletelnek egy dalrészleten, azt például miért is ne?) Ezek a betekintések igenis segíthetik a csapat és a közönség összetartozását, növelhetik az 'elkötelezettséget' a közönség részéről, kicsit barátnak érezhetik így a zenekar tagjait.
Szóval, azt gondolom, erre is érdemes figyelni. Őszintén szólva engem is zavar, hogy az utóbbi időben lassan minden második posztban szóba kerül a marketing fontossága és különösen annak hiánya. De hát biztos nem véletlen ez, a világ változik, most ennek jött el az ideje. (Nem is csak most ám, ami azt illeti, egy kicsit lemaradttunkt...)
És akkor itt az emlegetett videó. A Shaibo együttes bemutatkozó filmecskéje. Az igazán nem túl hosszú, 5 perces játékidőben gyakorlatilag minden benne van, amiről beszéltem. Bejövős. Kicsit megismerjük a tagokat, látjuk, hogy működnek együtt, és hallhatunk arról is, hogy mik az elképzeléseik. Lehet, hogy naiv vagyok, de én bizony ez alapján a film alapján bátran hívnám őket fellépni. A zenekarnak amúgy október 27.-én lesz koncertje, de szerintem addig még írunk róluk. Van Facebook oldaluk, és ott infók meg ZENE is. Katt oda.
Ha érdekel a téma, olvasnátok még a zenéről, a fiatal tehetségekről és a koncertjeikről, kedveljétek facebook oldalunkat. És látogassatok el az új 'lakhelyünkre', a klubkoncert.com portálra is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.