REBOOT! Egy előbb elköltözött, majd teljesen abbamaradt koncertblog újraindul. Vagy ki tudja...

Medve, kamerával

2017/07/20. - írta: Gyökösi Attila

Pár napja került fel a népszerű videómegosztóra CéAnne legújabb videója. Én elsőre beleszerettem, és most kivételesen nem is (csak) Anna miatt, hanem a videó technikája, és minősége, illetve ezek együttese okán. Tudni kell ehhez, hogy mióta a klubkoncert blog/portál megvan, azóta szeretnék minél egyszerűbb, mégis nézhető minőségű videókat készíteni azokról a zenészekről, akikről posztjaink szólnak. Próbálkoztam is sokat, de messze nem kielégítő eredménnyel, a baráti körben lévő hozzáértők pedig folyamatosan azt bizonygatták, hogy normális minőségű felvétel bizony csak megfelelő stábbal, komoly hangfelvevővel, sok mikrofonnal készíthető…

teddy1.jpg

Az említett videó alatt viszont ott a felhasznált technika leírása, mindösszesen egy kézben tartott Nikon fényképezőgép, és egy alap Zoom kézi hangfelvevő segítségével készítette az MB Pixels, vagyis Medve Balázs, mint abszolút egyszemélyes forgatócsoport. Tehát pontosan olyan technikai alapokkal és módon, amit én is mindig szerettem volna megvalósítani. Megnéztem pár hasonló videóját, és ezek is ugyanilyen meglepetést okoztak, ráadásul ezekben 3-4 zenész is játszik, mégis ugyanilyen korrekt hangot sikerült varázsolni a videókhoz, ugyanezen technikát használva. Érthető, hogy rögtön beszélgetni akartam Balázzsal, megtudni a titkot, ellesni a vitathatatlan tehetségéből amit csak lehet, és persze megtudni azt is, mit szeretne elérni ezekkel a videókkal, mik a céljai.

A Kazinczy utca egyik kocsmájában találkoztunk, végül majd két órát beszélgettünk, ennek egy kivonata következik itt most:

KK: Mesélj magadról, hogyan is jött ez az egész?

MB: Elég sok mindent csináltam és csinálok. Többek között zenélek is - Teddy Harpo néven találkozhatnak velem a blues műfajt kedvelők - így a zene nyilván része az életemnek. A videó viszont csak mintegy 3-4 éve indult, méghozzá a videók vágása volt, amivel először elkezdtem foglalkozni. Akkoriban sportvideókat, gördeszkás videókat készítettünk barátaimmal, ezek Go-Pro kamerás felvételek voltak. Jó iskola volt, egyrészt ugye ez a fajta aktív mozgást megörökítő videózás sem egyszerű műfaj, de ami még nehezebbé tette, az az, hogy vágáskor az elkészült anyagból muszáj kihozni egy nézhető anyagot, akkor is, ha a felvételek esetleg épp rosszabbul sikerültek. Megtanultam mennyire fontos a videók ritmusa, és azt is, hogyan lehet ügyes vágással elterelni a figyelmet az esetlegesen kevésbé jó képekről, mondjuk arról, hogy épp beremegett a kamera. 

Fontos, hogy ekkor még nem volt saját kamerám. De egyre jobban érdekelt a dolog, és végül tavaly nyáron vettem a Nikon-t, amit most használok. Ezt kifejezetten a videós képességei miatt választottam, olyan gép kellett, ami megfizethető, és tudja a 60 képkockát másodpercenként full HD felbontás mellett (a sportvideóknál szükséges lassítások miatt fontos ez). Aztán, ahogy meglett a gép elkezdtem fotózni is vele. Lassan jött néhány új objektív, én pedig apránként beletanultam ebbe a szakmába. Mélységélesség, a háttér elmosása, a kép kompozíciója, ez mind tetszett, és valahogy érzékem is van hozzá, mint kiderült.

KK: És a hang?

MB: Erre egy Zoom H1 kézi felvevőt használok. Kisméretű helységekben készítem a felvételeket, akusztikus zenészekről. Egy állványra kerül a hangfelvevő, és addig próbálkozunk a pontos helyének megtalálásával, amíg a hangszerek és énekhangok megfelelő egységbe rendeződnek. Van, hogy a zenészeket is át kell 'rendezni', A hangosabb hangszereket távolabb állítani, a halkabbakat közelebb hozni. Beletelik egy kis időbe, de végül mindig sikerül.

Az előkészületek a legfontosabbak, végig gondolni mi lesz a feladat, aztán nem sajnálni az időt a próbálkozásra, a legoptimálisabb felvételi helyzet megkeresésére.

KK: Mennyi idő egy ilyen videó elkészítése?

MB: Anna videójánál másfél-két óra volt a felvétel, ebben persze benne van az is, hogy a helyszínen (ezt ismertem már) megkerestük az optimális fényviszonyokat és hátteret mutató részt. Az utómunka meg mondjuk 4 óra. Ezekben a videókban ugyan vágás nem nagyon van, de azért van velük dolog, és ugye elég sok idő elmegy a renderelésre (vagyis amikor a beállított módosításokat, változtatásokat a szoftver végigviszi/számolja a teljes videón), nyilván nem a leggyorsabb számítógépet használom. Szeretem a leforgatott anyagot azon frissiben megvágni, valahogy akkor még benne vagyok a forgatás varázsában, ez segít az editáláskor is.

KK: Tehát egy nap alatt nagyjából megvagy egy ilyen 'mozival'. Ez nagyon jó. Gondolkozol azon, hogy ebből valamilyen komolyabb vállalkozást csinálj?

MB: Hát, igazából ez lenne a cél. Ez a néhány videó épp amolyan promóciós célból született, hogy minél többen lássák, és kicsit terjedjen el, hogy ilyeneket én szívesen készítek másoknak is. Nem feltétlenül kell hatalmas vállalkozásnak lennie, de az biztos, hogy ez a videózás most nagyon érdekel, szívvel-lélekkel csinálom. Folyamatosan lehetne fejleszteni az eszközparkot is, ami persze pénzigényes dolog, tehát már csak ezért is szeretném kicsit üzletibb oldalról is csinálni a videókat.

KK: Csak ebben az egyszemélyes stábban gondolkozol?

MB: Nem feltétlenül, ha olyan a felkérés, akár több kamerával, világítással is tudok dolgozni, mostanra vannak olyan barátaim, akik adott esetben tudnak segíteni és közösen meg tudunk oldani szinte bármit, ami adódhat. Nekem pedig ez mind újabb kihívás, amik mindenképp inspirálóak, szóval jöhet bármi, megoldjuk.

KK: Mennyire fontos, hogy neked is tetsszen a zene amit rögzítened kell?

MB: Számít. Nyilván nem csak a kedvenc zenekaraimról forgatok, de azt fontosnak érzem, hogy valamennyire értékes zenéről legyen szó. Volt már olyan megkeresés, amit nem vállaltam, épp ezért. Itt nyilván benne van az is, hogy magam is zenélek, és kicsit zenész füllel hallgatom a produkciókat, és nyilván szívesebben dolgozom olyan zenészekkel, ahol érzem/tudom, hogy valóban jók, és amit közösen létrehozunk, az azért valamennyire tartós produkció lesz.

KK: Rendben, és köszönöm. Első bemutatkozásnak talán ez most elég is lesz, biztos találkozunk még itt a klubkoncert.com oldalain is.

A poszt végére ide teszek az említett videók közül egyet. Érdemes végignézni/hallgatni. Aztán, ha ezeken fellelkesedve bárki úgy érzi, hogy hasonló (vagy épp egész más) videóra szüksége volna a saját produkciójához is, keresse bátran Balázst, mondjuk a Medve Balázs Pixels Facebook oldalán.

Aki viszont kíváncsi lenne Balázs zenei »munkásságára« is, az látogasson el Teddy Harpo Facebook oldalára, itt igen komoly listát talál olyan produkciókról, amelyekben közreműködött, és egy lájkolás után biztosan nem marad le a friss fellépéseiről sem.

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://klubkoncert.blog.hu/api/trackback/id/tr3015459102

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása